RacingWorld.be

Nabeschouwing: A+ Racing

De strategie was vrij eenvoudig. Gezien het hoge verbruik van de Viper werd een chrono tussen 1'39 en 1'40" vooropgesteld. Iedereen hield zich perfect aan de afspraken en de wagen draaide als een Zwitserse klok. Alleen Kuus heeft tijdens een nachtelijke stint de Amerikaan eens extra de sporen gegeven maar werd door de teamleiding aangemaand om het iets rustiger aan te doen. Maar achteraf bekeken heeft dit het team geen windeieren opgeleverd.

Op ongeveer twee uur van de geblokte vlag lag de A+ Viper in derde positie in Division 1. De Porsche 997 Cup S van Rudi Penders die door pech was achteruit geslagen kwam gevaarlijk in de buurt en er ontspon zich een gevecht voor een podiumplaats. Daardoor moest A+ Racing het geweer van schouder wisselen. Door het feit dat Menno Kuus op dat moment aan de slag was in de Renault Clio Cup op de Nürburgring en Wim, Tom en Guido reeds behoorlijk moe waren zou de laatste 150 minuten wedstrijd in drie worden verdeeld.

Na de laatste, ingekorte stint van Tom zouden Guido en Wim het werk afmaken. Maar door het feit dat ProSpeed te dicht op hielen zat werd beslist om de reeds vermoeide Guido Werckx in de wagen te laten. Een pilotenwissel met Wim zou A+ Racing immers het podium kosten.
Er werd druk gerekend en gecijferd. Uiteindelijk moest Guido een tempo aanhouden dat een viertal seconden trager was dan de Porsche. Dan was het podium een feit en zakte ook het benzineverbruik.

Uiteindelijk haalde een totaal uitgetelde Guido Werckx het met 35 seconden voorsprong op de ProSpeed-Porsche. De technische crew had goed gecijferd. Het vooropgestelde doel werd overtroffen. Het trio Van de Plas/ Lumbeeck/Werckx mocht naar het podium -Kuus zat toen nog op de Nürburgring- als derde in Division 1. Bovendien werden ze 6de algemeen en finishten als enige Dodge Viper na de loodzware Zolderse etmaalrace. Voor de vaste bemanning Van de Plas/Lumbeeck als voor Kuus en Werckx het eerste GT3-podium uit hun carriere.

Uiteraard was iedereen in de wolken met deze prestatie. Vooral de laatste stint van Guido Werckx werd op applaus ontvangen. De E.L.-piloot stamelde achteraf dat hij nog nooit zo diep was geweest. Ook uiteraard een pluim voor de ganse crew die reeds van dinsdag voor de wedstrijd druk in de weer was om alles in goede banen te leiden.

PDS/A+

VZW 24u.be - De redactie op woensdag 3 september 2008 om 22:29.
Circuit ZolderBelgian GT ChampionshipPriorwebEuro PrintingWS LetteringMouchaers Media Services