RacingWorld.be

Trippel Porsche, Couwberghs-Maes-Sluys-«Heinz» winnen Menzo 24 Hours of Zolder

Onder een prachtige zon en voor volle tribunes lanceerde gisteren rond de klok van vier uur een peloton van 27 bolides zich voor de Menzo 24 Hours of Zolder.

Jeffrey Van Hooydonk verraste poleman Vincent Radermecker meteen in de eerste linkse, leidde de race kortstondig, maar jammer genoeg verdween de Viper van A+ al heel snel uit de wedstrijd na een ongeval, meteen de eerste opgave van de race.

Fred Bouvy was de volgende leider, maar ook hij kende pech, met een driedubbele tijdstraf voor het overschrijden van de Code 60. De Ferrari van Francorchamps Motors-Delahaye viel zo naar de zestiende plek terug en gaf de scepter aan de merkgenoten van Sport Garage over. Vosse en co vochten mee voor de zege tot Steve Zacchia van de baan ging.

Voor Mosler was de wedstrijd een nachtmerrie. G&A verdween na een ongeval uit de race en de merkgenoten van MI Gravity kende meer dan eens technische problemen. Vincent Radermecker, Bert Longin en Anthony Kumpen sukkelden eerst met de remmen, klommen weer naar de vijfde plek op, vielen opnieuw met een stukke cardan terug en dienden de handdoek definitief in de ring te gooien na een brand ten gevolge van een probleem met het koelingsysteem van de remmen.

Ondertussen had Porsche de wedstrijd in handen genomen, al kende ook het Duitse merk zijn deel van de pech. De uittredende winnaar GPR diende zowat de hele transmissie te wisselen en de box ging finaal dan ook dicht voor Soulet-Franchi-Leinders-Kelders.

ProSpeed Competition kon zich ondertussen vooraan nestelen en Stéphane Lémeret, David Loix, Rudy Penders en Franz Lamot leidden de race tot het krieken van de ochtend. Om negen uur 's morgens bedroeg de voorsprong maar liefst acht ronden. Maar een dubbele vervanging van de koppeling maakten dat ook zij niet de opvolgers van GPR zouden worden. ProSpeed kwam in eerste instantie nog wel tot de tweede plek terug, maar na de tweede vervanging van de koppeling zat er voor ProSpeed niet meer dan een zevende plek in.

Ondertussen gingen twee Porsche met elkaar in de clinch voor de zege. De 996 RS MPM, waar Jos Menten en Markus Palttala de dienst uitmaakten, en de 997 Cup S NGT van Bart Couwberghs, Rubens Maes, « Heinz » en Ward Sluys. Waar MPM laat in de race ook in de klappen deelde, koos NGT voor een voorzichtige tactiek, het team werkte relais van meer dan anderhalf uur af en kende nauwelijks problemen, op een kleine sortie in de zandbak en enkele kopzorgen bij het tanken na. Bovendien spendeerde het team amper 22 minuten in de pitlane, ziehier de recepten voor een zege in de 24 Uur van Zolder.

Een jaar na de zege in Division 2, behaalde NGT een prachtige algemene overwinning, de eerste voor het team en de vier rijders. Ruben Maes won trouwens exact vijftien jaar na zijn vader.
Op de streep had de 997 16 ronden voor op de Porsche 997 Supercup van First Motorsport met Niels Lagrange, François Verbist, Pascal Nelissen Grade en Kevin Leest achter het stuur. Zij werden meteen ook winnaar in Division 3.

Ondanks een nukkige startmotor en enkele versnellingen die het niet meer deden, leek de Ferrari van Francorchamps Motors - Delahaye met Fred Bouvy, Damien Coens, Vanina Ickx en Alexandra Van de Velde de derde podiumplek te halen. Hierbij dienden zij wel op pech van de KRK Viper van de gebroeders Wauters, Jan Heylen en Patrick Schreurs te rekenen. De Amerikaan lag heel lange tijd vooraan, maar de transmissie zorgde ook bij de Viper voor een vroegtijdig einde van de race.

Zonder remmen en op vier cilinders kon de Ferrari evenwel niet weerstaan aan de terugkeer van Markus Paltalla die negen minuten voor het einde de derde plek van de F430 afsnoepte. Coens en Bouvy nemen wel de leiding in het kampioenschap over.

De Porsche 996 Supercup van Van Rompuy-Jeuris-Van Rompuy-Belien maakte het feest bij First Motorsport compleet, met een zege in Division 2 voor de Porsche van Speedlover van Van Beurden-Van Uytsel-Van Loo Matot. In Division 4 moesten de drie Ginetta al vlug naar de kant, alle drie geveld door hetzelfde probleem met de koeling van de achterbrug.

Tot slot toch ook vermelden dat de beide GT4 aan de start ook de finishvlag zagen: de Aston Martin Vantage N24 werd derde in Division 2 en Ford Mustang werd als 17de afgevlagd.

Reacties:

Ruben Maes (winnaar): "We hebben bewust voor een lager ritme gekozen en de mechaniek gespaard. Buiten een kleine sortie in de zandbak en enkele kopzorgen bij het tanken heeft de wagen als een horloge gedraaid. We hebben niet naar de anderen gekeken en op het einde maakten we zelfs geen gebruik meer van de derde en vierde versnelling om de koppeling te sparen. Ik ben fier om 15 jaar na mijn papa te winnen, ik had het al eens geprobeerd na tien jaar, maar nu is het eindelijk gelukt."

Niels Lagrange (2de): "Ik ben uitermate gelukkig met deze tweede plaats en de zege in D3. Met François (Verbist) die steeds heen en weer naar de Nürburgring moest vliegen, dienden wij met ons drieën vaak achter elkaar te rijden en met dit weer was dat niet makkelijk. Voor het team was dit een mooie revanche voor de pech van 2007 en ik ben meteen ook één van de jongste rijders op het podium van de 24 Uur van Zolder ooit."

Markus Palttala (3de): "Ik ben ontgoocheld want ik had gehoopt om te winnen. Mijn enige opsteker, voor mij persoonlijk, is het feit dat ik in de laatste ronden de derde podiumplek heb binnengehaald."

SRO press

VZW 24u.be - De redactie op zondag 31 augustus 2008 om 22:09.
Circuit ZolderBelgian GT ChampionshipPriorwebEuro PrintingWS LetteringHastings McKay Associates