RacingWorld.be

Peter Hudders (Circuit Zolder): "24 Hours of Zolder terug op haar voetstuk plaatsen."

Na amper een half jaar aan het roer van Circuit Zolder te staan, wacht algemeen directeur Peter Hudders de ingewikkelde taak om van de 24 Hours of Zolder opnieuw een groots (Limburgs) feest te maken. Kwaliteit was steeds aanwezig, maar het GT3-concept wist het publiek niet in grote getale naar de tribunes te lokken. De kleiner wordende startgrid droeg ertoe bij dat de Zolderse etmaalrace een deel aan charme moest inboeten, maar "in 2009 wordt een nieuwe weg ingeslagen. Het huwelijk tussen Motorsport Promotion (Hans van de Ven) en PRC Group (Christian Lahaye) zet de deur open voor opnieuw een 'ouderwetse' 24 Hours of Zolder, een nieuw volksfeest, een uitstap op maat voor elk gezin", opent Hudders zijn relaas.

De opvolger van Roger Dejaeghere was het afgelopen decennium ondermeer actief als Directeur Succersale MB Europa/MB House bij Mercedes-Benz Belux (Daimler) en General Manager bij Toyota City Zaventem. De 50-jarige Hudders heeft dus een uitgebreide marketingachtergrond gemixt met jarenlange ervaring in het constructeurswereldje. "Autosport en constructeurs zijn nauw met elkaar verbonden, maar beide werelden verschillen dag en nacht van elkaar. Bovendien beleeft de Belgische autosport een moeilijke periode, maar de samenwerking tussen Motorsport Promotion en PRC Group moet een solide basis vormen voor de toekomst. Mensen uit twee verschillende werelden staan nu aan dezelfde kar te trekken en deze nieuwe wending zal voor de eerste maal haar intrede doen tijdens deze 24 Hours of Zolder. Realistische schattingen vertellen ons dat we een 35-tal wagens aan de start mogen verwachten, maar in de toekomst zal dat aantal enkel nog maar groeien. Tijd om vooruit te kijken nu."

Onder leiding van de nieuwe topman waait er een frisse wind door de gangen van 'de toren': "Bij mijn aantrede als algemeen directeur heb ik een SWOT-analyse gemaakt, de sterke punten naast de zwakke punten gelegd. Doorheen de jaren zijn we de interesse van het brede publiek beginnen verliezen voor nationale evenementen. De bloedarmoede op de startgrids was daar zeker een belangrijke factor in. De ommekeer is hier reeds ingezet. Maar daarnaast heeft 'den Belcar' een naamsverandering of 2 teveel ondergaan. Van BBL Cup, Carglass Cup, Belcar, Belcar Original tot het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck zoals we dat vandaag kennen. Ook hierdoor hebben we de voeling met ons publiek verloren", erkent Hudders de problemen.

Marktonderzoek is volgens de master-marketeer de enige oplossing: "We hebben de afgelopen maanden onderzocht hoe we de mensen opnieuw naar het circuit kunnen lokken. De formule is simpel. Geef de mensen waar voor hun geld, maar pas het programma aan het publiek aan. Laten we eerlijk zijn, wie zakt naar Circuit Zolder af om enkel 24 uren aan een stuk auto's te zien rondtoeren? Je vult geen tribunes met die aantallen. De randanimatie van de afgelopen jaren zal worden uitgebreid. Het moet een daguitstap worden voor het hele gezin. De meerderheid van ons publiek wordt gevormd door volwassen mannen, maar ook vrouw en kinderen komen graag mee naar het circuit. De randanimatie moet daarop voorzien zijn. In paddockzone vijf wordt dit jaar een zone voor kinderen geïnstalleerd, terwijl er ook leuke optredens voor de dames gepland staan! Verder zien we op het podium onder andere de Limburgse coryfeeën van Lasgo en Sylver aan het werk. De 24 Hours of Zolder biedt een op maat gemaakt programma, voor elk wat wils! Het concept van een aangepaste sfeer moet ook doorgetrokken worden naar alle andere belangrijke meetings, zoals bijvoorbeeld de seizoensafsluiter van het FIA GT kampioenschap en de jaarlijkse Truck Grand Prix. We moeten meer totaalconcepten aanbieden, dat is mijn overtuiging."

Circuit Zolder is samen met beide promotoren dus een nieuwe weg ingeslagen. Maar ook binnenshuis heeft Hudders enkele aanpassingen doorgevoerd: "Ik heb twee mensen aangetrokken die een sleutelrol moeten spelen in de toekomstige successen van het circuit. Een jonge en dynamische product manager met veel potentieel, en daarnaast een business developer met een uitgebreid netwerk en kennis van zaken. Onder meer de komst van het wereldkampioenschap voor toerismewagens (FIA WTCC) dienen zij grondig voor te bereiden, en niet te vergeten Clean Week 2020, een voor Circuit Zolder net zo belangrijk concept als WTCC. WTCC moet Circuit Zolder opnieuw op de wereldkaart zetten, terwijl ook het Europese GT2 kampioenschap volgend jaar een meeting houdt. Formule 1 is geen realistische optie meer, dus moeten we alles uit de kast halen om de andere kampioenschappen met naam en faam naar ons circuit te halen. Circuit Zolder moet terug op de sokkel komen waar het verdient te staan!", beëindigt een ambitieuze doch realistische Peter Hudders het gesprek.

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Mark Kessen op maandag 10 augustus 2009 om 12:17.
SRO BelgiumMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingCKW Media