RacingWorld.be

ProSpeed op zoek naar eerste zege in 24 Hours of Zolder

Wie de geschiedenis en de cijfers er op na trekt, ziet dat ProSpeed Competition een meer dan bijzondere band met de 24 Hours of Zolder heeft. Het team speelde er de afgelopen edities steeds een belangrijke rol, maakte mee de wedstrijd, behaalde talloze podiumplaatsen, "maar de eerste zege bleef tot dusver achterwege", weet ook Rudi Penders. Penders start tijdens de 31ste editie van de Limburgse klassieker met zijn vaste kompaan Franz Lamot, vaste teamrijder David Loix en Louis Machiels, die recent met ProSpeed nog vierde werd in de FIA GT2-klasse van de 24 Uur van Spa. In de Porsche 996 GT3 RS heeft het kwartet dan ook maar één doel voor ogen: de zege.

ProSpeed Competition zet dit jaar in de 24 Hours of Zolder één wagen in, met name de Porsche 996 GT3 RS uit de Dunlop Endurance Cup. "Met die wagen behaalden we in 2002 al een derde plek in Zolder en een zege in de GTB-klasse", blikt Rudi Penders terug. "In 2003 maakten we de race tot het noodlot toesloeg, terwijl we in 2004 niet deelnamen. Maar in 2005 kwamen we een tweede maal dicht bij de zege en werden we uiteindelijk tweede achter een GT1. Ook in 2006 reden we, in 'the Pink Pig'-decoratie, naar een ereplaats." In 2007 en 2008 volgden dan de edities onder het GT3-reglement en ook daar liet ProSpeed Competition zich niet onbetuigd. "Na een derde plek in 2007, reden we vorig jaar uren lang aan kop tot een technisch probleem ons afremde en we uiteindelijk zevende werden" ProSpeed Competition scoorde de voorbije zes edities dus maar liefst 3 podia.

"En het spreekt dan ook voor zich dat we niet zonder ambities naar Zolder afzakken. Al gaat het uiteraard om een lange race op een omloop die de techniek zeker niet spaart", gaat Franz Lamot verder. "De race is bovendien zo onvoorspelbaar, je kan moeilijk een prognose maken. Zeker nu er terug kleinere toerwagens aan de start verschijnen, zullen de snellere deelnemers hun manier van rijden moeten aanpassen. Ik heb dit jaar in de Dunlop Endurance Cup al gemerkt dat je soms beter een bocht langer wacht om een wagen te dubbelen om jezelf niet in moeilijkheden te brengen. Ook mag je de techniek niet forceren, wil je zondagnamiddag vooraan eindigen. Maar ik geloof in ons team en we hebben een zeer evenwichtig en ervaren rijderkwartet. Ze zullen zeker met ons moeten afrekenen..."

Franz Lamot haalde het al aan en het is zeker niet onbelangrijk te vermelden dat de 24 Hours Of Zolder opnieuw een 'open' wedstrijd is, waarin naast de GT's ook weer silhouettes en toerwagens uit de BTCS en de Dunlop Endurance Cup mogen starten. "Op die basis nemen wij ook met onze Porsche deel, want het is de wagen waarmee Rudi en ik in de Dunlop Cup al twee zeges wegkaapten. De race krijgt zo het karakter van het verleden terug en ik denk dat de oude sfeer opnieuw zal terugkeren", gaat Franz Lamot nog even verder. "De nieuwe promotoren van de race kunnen uit deze wedstrijd belangrijke lessen trekken voor de toekomst en basis van een nieuw Belgisch GT-kampioenschap volgend seizoen", pikt Rudi Penders nogmaals in. "Ik ben er van overtuigd dat een open filosofie met ruimte voor de teams om zelf aan de wagens te werken voor een kleinere markt als België een goede piste is, getuige het succes van soortgelijke kampioenschappen in andere landen. Maar dan wel met een stevige basis."

De 31ste editie van de 24 Hours of Zolder start op zaterdag 22 augustus om 16u00.

ProSpeed press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op dinsdag 18 augustus 2009 om 12:26.
SRO BelgiumMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates