RacingWorld.be

Wim Lumbeeck: "AD-Viper zeker niet kansloos!"

Na twee opeenvolgende zeges in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, waaronder de loodzware 500 km of Zolder, wagen de vaste pionnen op de AD Sport-Viper GTS-R, Wim Lumbeeck en Ron Marchal het om ook de 24 Hours of Zolder aan te snijden. Daarbij krijgt het duo het gezelschap van Kenneth Heyer en Menno Kuus. Een sterke bezetting dus met een snelle bolide. De concurrentie is gewaarschuwd. Het karakter van de open wedstrijd waarin alleen de wagens uit het Belgian GT-kampioenschap punten kunnen sprokkelen maakt dat dit viertal niets heeft te verliezen en zich alleen maar moet focussen op de strijd op de track. Geen stress dus inzake het verzamelen van punten. De 24 Hours of Zolder telt immers niet mee voor de Dunlop Endurance Cup. En toch tekenen vrij veel teams uit de Dunlop Endurance Cup en de BTCS paraat om de handschoen op te nemen.

Ook in het kamp van AD Sport die met de Viper GTS-R en de Porsche 996 biturbo twee ijzers in de strijd gooit en gebrand is op een goed resultaat.

Wim Lumbeeck had ons enkele weken geleden reeds toevertrouwd dat hij alleen de handschoen wou opnemen indien hij kon rijden met een competitieve wagen en in goed gezelschap. Met Ron Marchal, Menno Kuus en Kenneth Heyer binnen de rangen op de Viper GTS-R waarmee hij reeds twee wedstrijden won was de deal met AD Sport vlug beklonken.

"We zijn niet kansloos", steekt de Lightin' Art-rijder van wal. "Deze wagen won met Longin en Kumpen reeds voorheen de 24 Hours of Zolder, maar dan wel in een gans andere configuratie. Momenteel is onze Viper in deze outfit minder snel dan de rapste GT3-wagen. Onze snelste chrono staat momenteel op 1'34"9. De meeste GT3's en Silhouettes gaan sneller. Maar dit is een race tweemaal rond de klok. Een voordeel voor ons is dat we reeds vier wedstrijden met deze wagen reden in de Dunlop Endurance Cup. De Viper stond voordien vrij lang onder zeil en via de Dunlop Endurance Cup zijn de kleine problemen weggegomd. Vooral de 500 km of Zolder die we wonnen was een uitstekende test naar deze 24 Uren toe. Maar we moeten wel met de voeten op de grond blijven. Deze Viper rijdt niet met dezelfde specificaties dan destijds onder de vlag van GLPK. We rijden vooral met het oog op fiabiliteit. Dus ondermeer niet met de sequentiële schakelbak, met hardere remschoenen, een ander motormanagement en gebrideerd om de consumptie zo laag mogelijk te houden. Zo weinig mogelijk tijd vertoeven in de pitlane is een van de doelstellingen. De ervaring van de voorbije wedstrijden in de Dunlop Endurance Cup is een niet te onderschatten troef. Maar dat is uiteraard voor de meeste andere teams ook van toepassing. We beschikken over degelijk materiaal en een homogene ploeg. Maar dat biedt geen enkele garantie. De tegenstand is niet van de poes en het wordt knokken geblazen. Vorig jaar werd ik derde in GT3 en zesde algemeen met een Dodge Viper GT3. Deze uitslag wil ik verbeteren. Een plaats binnen de top 5 moet zeker kunnen terwijl een podiumplaats tot de mogelijkheden behoort. Ik heb ook veel vertrouwen in de rest van het rijderskwartet. Vorig jaar vormde ik in deze Zolderse etmaalrace ploeg met Menno Kuus en die heeft aangenaam verrast. Kenneth Heyer ken ik niet goed, maar ik weet dat hij een snelle jongen is. En Ron tenslotte heeft zijn snelheid reeds meermaals bewezen zonder het materiaal extra te belasten. Een goed uitgebalanceerd team dus waarin elke piloot zich strikt aan de regels kan houden en waarin we toch minimum twee rijders hebben die in extremis nog een extra tandje kunnen bijsteken. Ik kijk dus met veel vertrouwen uit naar komend weekend. Ik wens ook de andere ploeg van AD Sport met name Niels Lagrange, Patric Derdaele, Kurt Raes en Stefaan Polderman in de Porsche 996 biturbo veel succes toe. Indien gespaard van pech kunnen ook zij hoog eindigen op zondagnamiddag bij het vallen van de geblokte vlag".

PDS/Lumbeeck press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op dinsdag 18 augustus 2009 om 23:02.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingCKW Media