RacingWorld.be

Nabeschouwing: Jurgen van Hover (Speedlover)

Met een perfecte line-up, bestaande uit Raus, Verbergt en Hemroulle, begonnen we vol vertrouwen aan de etmaalrace. Maar het is niet omdat we vorig jaar met onze Porsche 997 vijfde algemeen zijn geëindigd, dit jaar ook alles van een leien dakje zou lopen. Het blijven 24 lange uren...

Het was dan ook bijna aan mirakel dat we na 24 uren zware belasting van de mechaniek, geen enkel technisch probleem gekend hebben. Als je een straatauto zo zwaar zou belasten, dan zou je na 5 ronden al in de pits staan en toch hield de Porsche het 24 uur vol. Meer nog, we voelden zelfs geen enkele vibratie, hoorden geen enkel abnormaal geluidje. Dit bewijst de degelijkheid van Porsche, maar vooral het feit dat team Speedlover professioneel werk aflevert. Het is immers het tweede jaar op rij dat we niet het minste technische euvel zijn tegengekomen.

De piloten maakten geen enkele fout en reden scherpe tijden zonder de versnellingsbak en de koppeling pijn te doen en dat maakt na 24 uren ook veel verschil. Langzaam kropen we vanuit een 13de plaats omhoog in het klassement. Tegen het ochtendgloren lagen we 5de algemeen en 3de in de klasse en dat zou uren aan een stuk zo blijven. En dan viel plots de Delahaye-Ferrari uit en schoven we een plaatsje op, ook in onze klasse.

Even spannend was het toen Gunther Raus binnenkwam met een lekke band. Mogelijk was er nog andere schade aan de auto. Ging dit het begin zijn van een resem technische problemen? Maar neen, na het mooie hamerende geluid van de wielslagmoersleutel kon Gunther probleemloos zijn weg vervolgen. De lekke band kwam zeker niet door een fout van de piloot. Er bleek een kiezelsteentje dwars door de velg gevlogen te zijn... Die kiezelsteentjes uit de grindbakken doen meer kwaad dan goed maar het zal waarschijnlijk nog enkele decennia duren eer men dit door heeft...

In de eindfase van de race werd het extra spannend toen de Dodge Viper van o.a. Huisman traag over de piste reed. Uiteindelijk eindigden we op amper een ronde van de snelle Viper. Het was te mooi om waar te zijn. Toch kon het moeilijk beter. We gingen als 4de algemeen over de meet en eindigden 2de in de FIA GT3-klasse. Niet slecht voor een auto die 4 seconden trager is dan een GT3.

Langs deze weg wens ik de sponsors te bedanken voor hun steun in deze moeilijke tijden. En natuurlijk ook André Van Hoof en het Speedlover team dat er een zware week opzitten heeft. Ook zonder de piloten, die een foutloos parcours aflegden en bewezen uit welk hout ze gesneden zijn, was zo een droomuitslag niet mogelijk geweest. Misschien moeten we het volgend jaar maar eens met een snellere Speedlover-Porsche proberen...

JVH/JVH press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op dinsdag 25 augustus 2009 om 16:53.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingMultidesk.be - Dé gratis PC- en multimedia helpdesk!