RacingWorld.be

Nabeschouwing: Olivier Muytjens - GS Motorsport

Hij nam dit jaar al eerder deel aan een etmaal race..., want Olivier Muytjens stond bij de start van de 24U Spa paraat met de Mosler MT900R van Gravity Racing International. Afgelopen weekend ging hij op zijn elan door, met de 24 Uren van Zolder op zijn programma. Samen met de ploeg van het Duitse GS Motorsport nam onze jonge wolf de handschoen terug op, een uitdaging om een Dodge Viper Compétition te besturen, samen met Mark J. Thomas, Kenneth Heyer en Arvid Steinberg. Een solide ploeg, die wou scoren door de betrouwbaarheid van de bolide, en hun eigen kunnen... Doelstelling ? Top vijf.

Met de #21 werd een voorzichtige race aangevangen, en alles verliep goed. Tot na 19 uren racen over de Limburgse omloop zich de eerste problemen manifesteerden. "Zeer ontgoochelend, des te meer daar we lage rondetijden aanhielden", vertelt Olivier, "nog erger is dat deze problemen slecht het begin waren van wat zou volgen. Je gelooft me misschien niet, maar gedurende deze 24 Uren van Zolder wisselden we maar liefst vier maal de remschijven... en zeven maal de remblokken! Het moge duidelijk zijn dat we in dergelijke omstandigheden nooit hoog konden scoren..."

Op zowat middernacht werd de vaststelling nog erger: naast het remprobleem bleek ook de koppeling van de Dodge Viper tekenen van vermoeidheid te vertonen, te vele tekenen... zo blijkt... Het zou ook de opgave zijn voor de wagen, nadat het team van GS Motorsport vele moeite deed. Helaas... Verdere uitleg is overbodig, de ontgoocheling is dat des te meer.... "Toen moesten we enkel nog rondjes draaien en hopen om de zwart-wit geblokte vlag te halen", vervolgt Olivier. Een taak waarin het kwartet met brio slaagde, met uiteindelijk Thomas, Heyer, Steinberg en Muytjens op een 13de plaats. Enerzijds ontgoochelend, anderzijds haalden ze de vlag van een super slopende etmaalrace, en dat kan niet van alle favorieten gezegd worden...

"De GT3 wagens zijn aan de basis helemaal niet ontworpen voor races over een lange afstand", zegt Olivier, "Op internationaal gebied betwisten deze wagens wedstrijden over één uur. Zelfs de 'gewone' Belcar wedstrijd – over 125' – zijn al vrij lang voor deze wagens. Doch: twee maal de klok rond rijden in Zolder is niet iedereen gegeven. Laten we eerlijk zijn: enkel de winnende Porsche kende geen problemen. Een blik op de lijst der opgevers toont ons echter een beeld dat niet hoopgevend is. Natuurlijk is het een goede prestatie om een Dodge Viper aan het einde van een zo slopende race te brengen, quasi onmogelijk zonder ook bepaalde problemen te hebben ontmoet... Maar wat de toekomstperspectieven van een dergelijk evenement betreffen... Daar surf ik me niet over uit te spreken. Het moge duidelijk zijn dat er zeer snel een oplossing moet gevonden worden voor wat de 'topwedstrijd' van de Belcar betreft..."

Ondertussen kan Olivier nog een 24U race bijschrijven op zijn palmares, graag meegenomen natuurlijk. Wat het vervolg van dit seizoen betreft? De vraagtekens overheersen... "Ik blijf uitkijken wat er nog mogelijk is dit seizoen, maar er is momenteel nog niks officieel. Misschien geef ik zelfs de volledige voorrang aan de toekomst, aan volgend jaar... Wie weet? Ik hou de vele opeenvolgende reglementswijzigingen in elk geval in het oog. Ondertussen laten we de diverse media maar spelen: zij hebben me toch mooie momenten opgeleverd dit seizoen..."

VF/OM

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 10 september 2007 om 00:22.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates