RacingWorld.be

Nabeschouwing: First Motorsport

Jo Jamers kreeg afgelopen weekend de grootste opdoffer uit zijn carrière te verwerken. Vertrokken als underdog, maakte First Motorsport de wedstrijd en deed de concurrentie behoorlijk pijn.

Vertrokken vanuit de pitlane door een lekke dichting van de krukas, kon François Verbist de Porsche 997 GT3 Supercup naar de tweede positie loodsen tijdens zijn eerste stint. Meteen werd duidelijk dat First Motorsport terug goed zijn huiswerk had gemaakt. Samen met het kwartet Haane, Vancampenhoudt, Verbist en Stielstra kon First doorstoten naar de leiding die ze gedurende 16 uren in hun bezit hielden. Op nauwelijks één uur van de geblokte vlag en met twee ronden voorsprong werd de champagne reeds klaar gezet. En dan gebeurde wat niemand nog voor mogelijk hield. De versnellingsbak ging aan diggelen en de leiders verhuisden naar het opgavepark.

Jo Jamers: "Net zoals vorig seizoen, toen we met Haane en Meert tijdens de 24 Uren van Zolder in de toenmalige Divisie 3 de volle puntenpot pakten en onze titel veilig stelden, heb ik ook nu alles tot in de kleinste details voorbereid. Ik wist dat ik kans maakte op de overwinning, maar bleef realistisch in mijn uitspraken. Met 'als' en 'indien' koop je uiteraard niets, maar ik mag toch zeggen dat wij de koers hebben gekleurd en via onze strategie verdiend hadden gewonnen. Ik heb zelfs een ingenieur van het F1 team van Toyota aangetrokken die onze wagen en die van de concurrentie perfect volgde. Hij wist me zelfs te vertellen wanneer de concurrentie zou komen pitten en hoeveel liter ze moesten tanken. Er werd daarvoor een speciaal computerprogramma geschreven. We hebben het de concurrentie niet makkelijk gemaakt. Ondanks een opgelegde normtijd hebben we er 23 uren flink de pees opgelegd zonder de mecaniek overbodig te belasten. De pitstops verliepen terug perfect en we bleven telkens rijden tot de laatste liter benzine."

"Door het feit dat wij de evolutiekit niet monteerden mochten we rijden op de zachtere banden uit de supercup. Alles viel telkens als een puzzel perfect in elkaar. Ook na het uitlezen van de data heb ik geen enkele fout gevonden. De piloten hebben een formidabele job gedaan. Ik ben enerzijds zwaar ontgoocheld omdat ik het terug niet heb kunnen afmaken. Maar anderzijds heeft hier niemand schuld aan. Ik zou eigenlijk best fier moeten zijn. Maar daarvoor is de ontgoocheling momenteel nog te groot. De overwinning was binnen bereik. Het gat was te groot voor de concurrentie. Een overwinning tijdens de 24 Uren van Zolder op je palmares is niet voor iedereen weggelegd. Het vergroot ook de marktwaarde van het team. Doodjammer. Ik ben wel blij dat we niemand een steen moeten werpen. Het team draaide perfect, de piloten hebben gedaan wat ik vroeg en de strategie heeft niet gefaald. Het enige waar ik me nu een beetje kan aan optrekken is dat de twee andere wagens en de piloten ook een fantastische wedstrijd reden. Ik ben met drie wagens gekomen waarvan er twee op het podium stonden terwijl de derde op een haar na de wedstrijd wint. Dat kunnen er toch niet veel navertellen", besluit een nog zichtbaar geëmotioneerde Jo Jamers.

PDS/First

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 10 september 2007 om 16:14.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingCKW Media