RacingWorld.be

Nabeschouwing: Stefan Vancampenhoudt en Henk Haane

De 29ste editie van de 24 uur van Zolder van het kwartet Stef Vancampenhoudt, Henk Haane, François Verbist en Gosse Stielstra leek heel lang op een sprookje, maar eindigde in een nachtmerrie. In hun Porsche 997 GT3 van het Limburgse First Motorsport reden de vier meer dan 400 ronden aan kop, tot op een uur van het einde van de race de versnellingsbak het begaf. Nooit eerder ontglipte een team dat zo lang aan de leiding van de 24 uur van Zolder reed, nog de zege. "Ik probeer het vandaag te vatten, maar zelfs bijna 24 uur na de opgave heb ik het nog moeilijk", vertelde een vermoeide Stef Vancampenhoudt. "Dit is het lot en niemand kan hier iets aan doen. Het zal moeten slijten..."

"We reden niet alleen enorm lang aan de leiding en leken de zege binnen handbereik te hebben, ons hele raceweekend was van drama doordrongen", opent Henk Haane zijn relaas daags na de onvergetelijke wedstrijd. "Zaterdagmiddag, na de warm-up, stelde het team van Jo vast dat we een olielekje hadden. Zo vlak voor de race heeft de technische crew dan hemel en aarde verzet om het euvel op te lossen, iets waar ze ook in slaagden. We moesten wel vanuit de pitlane starten, wat natuurlijk nooit een prima uitgangspositie is. Onze jonge teammaat François Verbist reed echter een heel knappe openingsrelais en na 60 minuten wedstrijd lagen we al zesde en goed een uur later kwam Stef Vancampenhoudt al als derde door. Het tij begon te keren..."

Net na middernacht kwam de knalgele Porsche onder het startnummer #50 dan als leider voorbij. "En vanaf dan was het aftellen...", gaat de Leuvenaar Vancampenhoudt verder. "Meer dan 14 uur lang wisselden Henk, François, Gosse en ik elkaar aan het stuur van de 997 af en hielden we de leiding in handen. Ieder van ons reed werkelijk foutloos. Ook de troepen van Jo Jamers verrichten fantastisch werk en dankzij hun inspanningen kwam de concurrentie geen meter dichter. Jo had zelfs een ingenieur van het F1-team van Toyota aangetrokken en die man volgde onze wagen en die van de concurrentie op de voet. Hij wist zelfs te vertellen wanneer de concurrentie zou komen pitten en hoeveel liter ze moesten tanken. First heeft dus alles gedaan om de zege in Zolder te grijpen."

En dan ... François Verbist had het stuur van de Porsche overgenomen en was na de laatste pitstop, ondanks de aanhoudende druk van Marc Goossens en Maxime Soulet, op weg naar de zege. En toen liep het fout:

"De versnellingsbak begaf het, een technisch euvel waar je je bij moet neerleggen", doet Haane de rest van het verhaal. "François heeft de wagen nog terug binnen gekregen, maar we moesten de handdoek in de ring werpen. Wat er toen door ons heen ging is niet onder woorden te brengen; verbijstering, ongeloof en ontgoocheling komen het dichtst in de buurt. Het was een uitgelezen kans om een prachtige zege te behalen en dat met een uitmuntend deelnemersveld, of hoe moet je een startlijst met van de Poele, Bouchut en Goossens anders omschrijven? Maar heeft niet mogen zijn..."

"Wat ons rest is iedereen van First Motorsport te bedanken voor de tomeloze inzet en het prachtige verhaal waar enkel het einde aan ontbrak...", sluiten twee van de protagonisten van de 29ste editie van de 24 uur van Zolder het verhaal nu zelf af.

Uiteindelijk werden Stef Vancampenhoudt, Henk Haane, François Verbist en Gosse Stielstra nog als zevende geklasseerd en sloten ze net de top-5 in GT3 af.

JC/Drivetime

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 10 september 2007 om 20:01.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingCKW Media