RacingWorld.be

Verwachtingen hooggespannen voor Accent Racing Team

Zaterdag 30 augustus wordt de start gegeven van de 24 Hours of Zolder. Het hoogtepunt van het Belgian GT Championship. Een wedstrijd tweemaal rond de klok waarin dubbele punten te verdienen zijn. Deze worden verdeeld na 6 uur (25%), 12 uur (25%) en nog eens 50% aan de eindmeet. De belangrijkste afspraak van het seizoen dus.

Philip Cracco, Peter Van Audenhove, Frank Jennen & Harry Peeters worden de pionnen voor de Zolderse etmaalrace met de Aston Martin Vantage N24 GT4 van Accent Racing Team. Ze zullen het niet onder de markt hebben, want niet minder dan zeven wagens bevolken de Klasse 2. Drie rasechte GT4-wagens waaronder de Aston Martin van Accent Racing Team, een Ford Mustang en een Lotus moeten het in Klasse 2 opnemen tegen drie Porsches 996 Supercup en één Marcos Mantis.

In theorie kunnen de GT4-wagens in pure snelheid en remvermogen niet optornen tegen de Porsches en de Marcos. Maar een race tweemaal rond de klok is niet alleen hard rijden, maar ook de strategie is van kapitaal belang. Een wedstrijd over 24 uur is steeds een uitputtingslag van mens en machine waarbij ook steeds een nodige dosis geluk gemoeid is. Met het kwartet Cracco/Van Audenhove/Jennen/Peeters beschikt Accent Racing Team over een homogeen en ervaren team dat uiterst gedisciplineerd kan racen. Ondanks het feit dat ze niet over de snelste wagen beschikken in de Klasse 2, krijgen ze toch de rol van underdog toebedeeld.

Philip Cracco, CEO van Accent Jobs For People en initiatiefnemer van het GT4-project met de Aston Martin Vantage N24 GT4 is formeel. "De 24 Hours of Zolder zijn voor ons zowel op promotioneel als sportief vlak de hoogmis van het seizoen. We ontvangen op zaterdag niet minder dat 700 genodigden, waaronder klanten, sponsors en medewerkers van Accent Jobs For People. Onze verantwoordelijkheid is dus groot. We willen die mensen echt iets bieden. Zowel culinair als sportief. Uitrijden en scoren is dus de boodschap. We hopen dan ook in functie van het kampioenschap na 6, 12 en 24 uur wedstrijd véél punten te pakken. We kennen de minpunten van een GT4. De Aston Martin is een zware wagen wat zijn weerslag geeft op het verbruik van remblokken en benzine. Hier kunnen we een pak tijd uitsparen. Het tanken aan de pomp neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Het is dus belangrijk om in overleg met team en piloten ervoor te zorgen dat we de remmen en het verbruik wat intomen. Als we opschakelen bij 6000 toeren kunnen we nog mooie constante rondetijden draaien. Bovendien gaan we dan de wagen niet overbelasten en kunnen op zondagnamiddag hopelijk het podium bestijgen. Ik gok immers op een plaats binnen de top drie in Klasse 2 en wil als winnend GT4-team de arena verlaten", besluit een strijdvaardige Philip Cracco.

Teambaas André van Hoof: "De laatste tests op Circuit Zolder zijn positief verlopen. We gokken op de betrouwbaarheid van de Aston Martin. Enig negatief feit is dat de Aston 1400 kg. weegt waardoor we regelmatig de remblokken zullen moeten vervangen. Op gebied van verbruik kunnen we het ongeveer anderhalf uur uitzingen met een volle tank. De Porsches zijn iets zuiniger en toch sneller. Maar die wegen dan ook een pak minder. Ondertussen is de Aston Martin ook al een beetje geëvolueerd. De motorsteunen zijn versterkt en de remmen worden extra gekoeld. Ik heb het volle vertrouwen in mijn piloten. En als we gevrijwaard blijven van problemen en de ronden afhaspelen rond 1'50", hoop ik op een algemene plaats binnen de top 10, een podiumplaats in de Klasse en de overwinning in GT4."

Philip Cracco, Peter Van Audenhove en Frank Jennen reden dit seizoen reeds één of meerdere wedstrijden met de Aston Martin Vantage N24 GT4 en zijn dus reeds vertrouwd met hun strijdros. Alleen Harry Peeters moest via de Zolderse trainingsdagen kennis maken met de bloedmooie Britse bolide. "Het is een aangename wagen om de besturen. Het schakelsysteem aan het stuur zonder koppelingspedaal maakt het geheel minder vermoeiend. Niet onbelangrijk in een race over 24 uur. Het was even wennen, maar eenmaal het systeem onder de knie ging het vrij vlot. En zoals Philip reeds beaamde moeten wel een goed compromis vinden om de remmen niet teveel te belasten en het verbruik wat in te tomen. We moeten immers tanken aan de pomp en daar kan belangrijke tijd worden gewonnen of......verloren", aldus Harry Peeters.

PDS/Accent press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op vrijdag 22 augustus 2008 om 16:20.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingMouchaers Media Services