RacingWorld.be

Scuderia Monza: Familie Thiers mikt op podiumplaats

Komend weekend staat de 24 Hours of Zolder op het menu van het Belgian GT Championship. De zwaarste race van het seizoen waarin dubbele punten te verdienen zijn en het kampioenschap in een definitieve plooi kan vallen.

Voorlopig echter niet voor Frank en Hans Thiers die in de eerste seizoenshelft reeds veel pech kenden met twee zware crashes. In Dijon kreeg Hans een klapband op de lange rechte lijn, waardoor de Ferrari F430 GT3 zich recht in de muur boorde. Tijdens de laatst verreden wedstrijd in Spa Francorchamps schoof Frank uit op een olievlek en werd daarop aangereden door de Viper van Kris Wauters die de rode Ferrari van Scuderia Monza niet meer kon ontwijken.

Tijd voor een sportieve revanche dus waarbij Frank en Hans tijdens deze race tweemaal rond de klok worden bijgestaan door broer Kurt Thiers en Guy Van Mol.

De familie Thiers mag voor deze etmaalrace zeker niet ontbreken op het lijstje van podiumkandidaten. Met de Porsche bewezen ze in het verleden reeds meermaals dat zij de mannen zijn van de lange adem. Uithoudingsraces liggen hen dan ook een stuk beter dan de korte sprintwedstrijden.

Frank Thiers: "Na alle kommer en kwel van afgelopen seizoen wordt het stilaan tijd dat we eens goed scoren. Onze rondetijden zijn goed, maar Dame Fortuna liep steeds onze box voorbij. Voor de komende 24 Hours of Zolder hopen we op een goed resultaat. En dat wil zeggen dat we een gooi doen naar het podium. Maar dan zal de mecaniek wel moeten volgen. De huidige GT3-wagens zijn niet gebouwd voor dergelijk uithoudings-wedstrijden. We moeten dus een goede strategie uitdokteren waarin we zowel het verbruik als de koppeling sparen. Enerzijds het verbruik, want in sprintomstandigheden moeten we quasi ieder uur richting benzinepomp. De Ferrari is immers gulziger dan de Porsches. Door het feit dat we tijdens de 24 Hours of Zolder niet mogen beschikken over het snelvulsysteem, moeten we tanken aan de pomp. En dat kan ons veel tijd doen verliezen. Anderzijds zullen we onszelf een tempo moeten opleggen waardoor we de koppeling sparen. Indien de combinatie van deze twee elementen lukt, kunnen we ons vooropgestelde doel bereiken".

Over de kwaliteit van de piloten bestaat geen twijfel. Frank en Hans kennen de Ferrari F430 GT3 reeds als hun broekzak, terwijl Kurt Thiers dit seizoen reeds telkens aan de start kwam met een Lamborghini Gallardo van JD Competition by Astromega. Geen gebrek aan competitieritme dus. Het schakelsysteem aan het stuur zonder koppelingspedaal in de Ferrari is quasi identiek aan de Lamborghini, waardoor Kurt geen aanpassingsproblemen heeft. Ook Guy Van Mol zal gezien zijn ruime ervaring probleemloos het Italiaans raspaard de sporen geven.

Kurt Thiers: "We hebben afgelopen donderdag op Circuit Zolder een simulatie gedaan met de vier piloten en een strategie uitgedokterd die ons in staat moet stellen om, indien gevrijwaard van pech een podiumplaats en zelfs de overwinning te viseren. Ik start in elke wedstrijd om te winnen. Ook nu. De overstap van de Lamborghini Gallardo van JD Competition by Astromega naar de Ferrari F430 van Scuderia Monza is uiteraard eenmalig. De 24 Hours of Zolder is speciaal en die wil ik samen met mijn broers rijden. We rijden nu voor de zevende maal samen de Zolderse etmaalrace. In het verleden hebben we met de Porsche enkele malen dicht bij het algemeen podium gestaan en de toenmalige Klasse GTB gewonnen. Aan ervaring geen gebrek dus. Het is nu de vraag hoe de Ferrari F430 de race tweemaal rond de klok zal verteren. Tijdens de simulatie hebben we gemerkt dat we goed kunnen presteren als we 85% van het potentieel benutten. Ik zie het echt wel zitten", aldus tweevoudig ex-winnaar van de 24 Hours of Zolder.

PDS/Monza press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 25 augustus 2008 om 12:39.
Circuit ZolderMichelinPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates